PatutKeTakpatut: Orang Kaya Sahaja Yang Meminum Air Yang Bersih??


Bukan pasal politik atau apa..Kelantan sumber air tak bersih dan tak tahu lagi lah negeri mana yang sumber airnya tak bersih. Di jamin bersih dan selamat ke air kita yang diproses oleh Jabatan Bekalan Air?
Hari ini, pemasangan penapis-penapis air dah jadi fenomena biasa di rumah-rumah samada bandar, pekan atau kampung. Contohnya seperti photo di atas. Ada banyak lagi contoh-contoh lain di pasaran jenis-jenis penapis air.
Untuk makluman, penapis di atas dipasang di luar rumah. Sebelum air kita gunakan di pili, air paip akan ditapis di sini. Seminggu sekali ia akan di cuci dengan cara yang telah ditetapkan.
Patut ke tak patut, semasa cucian.. air yang akan keluar dari saluran cucian berwarna sperti air teh 'o' pekat??
Maka aku terfikir patut ke tak patut 'colour' itu yang keluar sebagai mewakili 'kotoran' yang menandakan bekalan sumber air negara ini tidak bersih?
Patut ke tak patut setiap rumah dipasang akan penapis seperti ini yang beribu RM harganya??
Patut ke tak patut ada bajet khas dari kerajaan untuk pemasangan penapis seperti ini bagi menjamin kesihatan rakyat terpelihara??

7 comments:

  1. mmg org yg x mmpu mcm sya ni nk wat mcmnkn... mmg mhl pn bendaalah 2... he2

    ReplyDelete
  2. Menyediakan bekalan air yg bersih adalah tanggungjawab pihak pemerintah. Rakyat tidak seharusnya di bebankan dgn keperluan memasang penapis air tambahan.

    ReplyDelete
  3. komen Mr ben harus kita ambil perhatian..jangan rakyat dibebankan..air asas kehidupan..cadangan saya kalau kerajaan mendahulukan kepentingan rakyat..belanja lebih pada keperluan asas ini..itu lebih afdol

    ReplyDelete
  4. kalau makcik pun macam kakwa jugak le..

    ReplyDelete
  5. kakwa...cer tanya...mana tau ada secara ansuran ke...:)

    ReplyDelete
  6. Mr. Ben...betul tu..rakyat didahulukan..:)

    ReplyDelete
  7. sup..bukan belanja lebih..cuma kurangkan belanja yang rasa2nya bukan primary needs..boleh kot..:)

    ReplyDelete