PatutKeTakpatut: Sebelum Lelaki Beristeri Lebih Satu DiLabel "CURANG"?


Pasal Foto : Sekadar Hiasan

Janganlah beranggapan apa2 akan isu ini. Mungkin ada yang tersinggung..aku minta maaf ya. Aku ni pun namanya ada blog..cuba untuk sama-sama ajak berfikir dan kalau perlu berubah kita ubah. Aku tertanya-tanya akan mengapa seseorang itu curang? Adakah curang itu ianya dilabelkan atau bagaimana? Kalau wanita yang sudah berkahwin..sory ya..kalau ada hubungan lain ianya dilabelkan curang tapi patut ke tak patut bagi lelaki yang sudah berkahwin juga dilabelkan curang?? Bukanlah aku lelaki menyokong manusia bernama lelaki semata-mata cuma sekadar mengajak berfikir?
Maaf sekali lagi, bagi lelaki yang beristeri dua @ tiga @ empat adakah sebelum status ini tercapai..patut ke tak patut dipanggil ianya curang. Contoh terdekat..ada seorang isteri pada awalnya kemudian berkawan dengan seorang wanita lain..ok stage ini patut ke tak patut diri lelaki atau suami ini dilabel curang..ok kalau dia berkahwin..hilang terus curang tu dan begitulah seterusnya sampai lah yang dia termampu.
Bukan lah gunakan agama dalam bab ini..tetapi Islam itu mengizinkan jika mampu..patut ke tak patut lelaki tersebut dilabelkan curang??

8 comments:

  1. eeeemmmmm....susah woooo..mau komen ini...cuma sapa yg dh merasa dia akan tau ye..itu j la..

    ReplyDelete
  2. Bila hati sang suami telah terdetik hati pada sang wanita yg bukan milik sah nya, maka telah terjadilah kecurangan amat dasyat terhadap sang isteri, 'dasyat' tau, don't play2..sendiri mau ingat beb!

    ReplyDelete
  3. zihaniza..memang sukar kan kan..sebab bila saya bawa isu bagi mereka yang punyai isteri lebih dari satu..:)

    ReplyDelete
  4. alief alesha...bagaimana dalam Islam itu sendiri apabila suami itu punyai isteri lebih dari satu sekarang ini..curang kah layak digelar mereka? bukan mengambil kesempatan terhadap Islam komen saya ini..cuma kita sama2 berfikir sejenak tentang hukum Islam yang sedia ada..:)

    ReplyDelete
  5. rsanye yg curng 2 tuk llaki @ wanita yg mnjlin hubungn tnpa iktn sah, klu bristei 2,3@4 bukn la curng.. kot..

    ReplyDelete
  6. apakhabar kak wa, jadi lelaki yang beristeri selagi dia berkawan dengan wanita lain tanpa ikatan yang sah di luar pengetahuan isterinya maka ia dipanggil curang lah kan maksud kak wa? cuma lelaki agaknya ada hak di situ dan yang perempuan terang-terangan tiada hak kan?..wallahualam

    ReplyDelete
  7. mnjlin hubungn n kwn ni lain.. pndai2 la nk pilh yg mn 1. yg pntg sya rmai kwn. llaki n pompuan........ ha3

    ReplyDelete
  8. itu le saya katakan kalau menjalin hubungan kerana ada niat nak berkahwin dan kawan punya kawan akhirnya kahwin..adakah dipanggil curang dia sebelum ini. Lepas tu dah ada 2 dia ada niat nak pasang 3 layakkah dia dipanggil curang??

    ReplyDelete